Öm som bara den

Överlevde den här helgen med! Dock så är man mer mör i kroppen än en vanlig helg på jobbet. Suttit på kurs på  Hotell Ekoxen i stan...värdelöst ställe, iaf på helgerna. I lördags fick vi vänta i 20 minuter på maten...och igår i en hel timme. Helt sanslöst dåligt. Gick med på att servera maten en halvtimme tidigare, men den spräckte dom med råge dessutom så klarade dom inte av att servera den på "normal" utsatt tid...och inte ens när dom sa att det var 5 minuter kvar så kom maten efter 5 minuter...och när maten väl kom så kom den ut i små små bytor i olika omgångar så det tog ju slut hela tiden.
Det var vi på 30 pers och ett fotbollslag...det går¨år MYCKET mat då. Då ska man inte servera maten i små fina skålar i storlek med den man har till salladen hemma.

Ja vi har inte suttit stilla hela helgen, i lördags hade vi en praktisk dag. Repetition i HLR och uppdatering på hur man i dag ska rädda liv...kan ni det om man skulle behöva göra hjärt och lungräddning? Vet ni hur många kompressioner respektive hur många inblåsningar man ska göra?
30 /2 och takten ska vara ca 100 kom i minuten...det blir ett jäkla tempo och man blir genomsvett. Men den dagen man skulle ev behöva göra detta ja då kommer man ha sådant adrenalinpåslag så man behöver inte behöva bekymra sig om det.

HLR L-ABC...heter det numera, vet ni vad dom olika står för?
Hjärt och Lungräddning
L= Life och nu betyder det inte rädda liv alltså den som ligger där, utan tänk först innan du agerar. Kolla av situationen innan du kastar dig in så det inte är två liv som försvinner. Alltså kolla så du inte åker med på köpet. Kan låta hårt ,men det är så räddningstjänsten jobbar och som dom vill att vi ska göra ochså.

A= airway kolla så att det är fria luftvägar
B = Breathe kolla andningen
C = Cirkulation kolla som det låter

Andra hälften av dagen hade vi självskydd. Dvs fått uppdatera oss på greppteknik och öva oss på att lägga handfängsel. Och det mina kära vänner...det sätter sina spår. Vi har övat slag och att parera oss...ont har jag. Men nyttigt är det att få känna på att värja sig, känna på hur det är att vara bus. Känna på hur ont det faktiskt kan göra. Hur mycket man behöver ta i för att det ska ge effekt. Hur man får någon lite mer medgörlig. Dock så är vi kvinnor liiite mer böjliga i våra kroppsdelar än vad männen är. Så somliga grepp och så är det bara att glömma och försöka med annat. Kan säga att instruktören blev frustrerad...haha men jäklar vad nöjd han blev när det fanns ett moment där han fick visa..och vad han tog i...jävla dåre!
Så igår var jag stel..idag är jag mör.

Tack o lov så har jag inte användning utav dessa kunskaper i mitt dagliga arbete, men en dag kanske det behövs för det kan det och då är det bra att ha ett hum om vad man ska göra. Men övning behövs för att det ska sätta sig i ryggmärgen.
Säger jag som kollegan sa så kommer ni tro jag är galen, så jag säger ingenting...kan bara säga att vi har andra medel att ta till *S* Denna kollega....dom andra kursdeltagarna har frågat om han allitd är sån, säger en del om honom men den bistra sanningen är att ja...han är sån.

Nu ska jag byta om, blir långpromenad i regnet. Finns väl inget dåligt väder bara dåliga kläder!


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Ja, dem verkar inte vara riktigt kloka. Det går inte att få tag i dem..och nu fick jag fakturan där dem inte har lagt till 30% i rabatt som var aktuell när jag beställde..och går det att gå tag i dem? NEJ! haha vilka skämt dem är..kram

2009-12-07 @ 11:56:37
URL: http://jassenilsson.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag vet vem du snackar om...

2009-12-10 @ 18:39:08
URL: http://fotogenique007.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0