Huvudet...Magnetröntgen

Har ju haft väldig huvudvärk väldigt länge. Har alltid lidit av spänningshuvudvärk, men sen ca ett år tillbaka så har den ändrat karaktär. Nu känns den och "kommer" någon annanstans ifrån.
Så efter att kollat synen,tränat mm så var det bara att bita i det sura äpplet och söka vård. Eller ja jag blev rekommenderad att kolla blodtrycket. Och ja det gjorde jag på apoteket. Hon tittade på mig och sa; att ja du bör kanske ringa till din läkare, för det är lite högt.
Så då fick jag ju ta och göra det då. Sjuksyrran på vårdcentralen var lite dryg och tyckte att du ska kanske göra några fler mättningar. Men hon skulle återkomma efter hon pratat med läkaren. Hon återkom, en dag senare (trodde dom glömt bort mig). Han ville genast boka en tid för undersökning. Eller vad man nu ska kalla det för något, jag var där och vi pratade och pratade och så fick jag göra lite roliga tester typ stå på ett ben och blunda m.m
Vi tog lite mer blodtryck och den var ju inte sådär jättebra. Det är det undre trycket jag har "fel" på.
Sen sa han att ja nu ska vi gå vidare med en skallröntgen. Jag blev lite paff faktiskt, men han tyckte det var lika bra att beställa en sådan och genast kunna utesluta det värsta.
Man kan se det på två sätt, så som läkaren sa det att man utesluter det värsta. Eller så var det för många tecken som tyder på något dåligt. För vad jag vet och hör annars så brukar dom inte slösa med såna här fina undersökningar på vad som helst.
Känner mig jätte nojig.
 
Så idag var det dag var det dags!
Uppe med tuppen,hade första tiden 07:45 i Motala Och vägen dit, den är mörk och slingrig. Knappt så jag kom fram,för jag fick något möte mitt i en kurva. Väldigt obehaglig upplevelse. Fram kom jag tillslut,och sköterskan hon var nog inte så morgonpigg. För efter jag fått ta på mig fin grön skjorta så var det vips upp på britsen.
Fick en panikknapp i handen,huvudet spänndes fast. Och så fick jag stora hörselkåpor som det kom musik ur. Fick faktiskt välja vad jag ville lyssna på!

Sen vips så körde hon in mig,paaaanik. Och det såg hon,för hon frågade om hon skulle köra ut mig igen. Ja tack! Sen fick jag varva ner lite och ta några djupa andetag och stålsätta mig. Och sen gick det bättre, men inte bra. Finns en liten liten spegel ovanför huvudet som man kan titta i. Och då ser man personalen som står i det angränsande rummet. Hon fick dessutom dra fart på fläkten där inne, och det underlättade en hel del. Blundade man så kunde man nästan låtsas att man var utomhus eller något. Men det var svårt att tänka på annat eftersom det knackade och hade sig något fruktansvärt mycket. Därav hörselkåpor.

Till saken hör att när jag googlat på magnetundersökning av skallen, så har jag fått upp bilder på apparater där man bara får ligga inne med huvudet. Samt andra som gjort detta har ochså bara behövt ligga inne med huvudet i en kortare apparat. Men inte jag inte, fick åka ända in med hela överkoppen till knäna ungefär...så därav den lite panikartade känslan..För det är trångt,riktigt trångt.

Men så nu är det gjort iaf, och svar kommer jag få från min läkare. Sen går förhoppningsvis utredningen av skallebanken och blodtrycket vidare.

 

Kommentarer
Postat av: Farmor

Ja det finns ju olika apparater men förstår dig om du kände panik. Skulle göra det själv. Mr är ju den enda röntgen där man kan se allt. Mjukdelar och ben. Kallas ju för skiktrönten med. Man kan se så mycket med den. Du ska se att allt är OK . Hoppas du får ner ditt tryck så kanske det lindrar.

2012-11-14 @ 17:45:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0